TYLKO TERAZ -10% z kodem rabatowym: ZDROWIE10
Ta strona korzysta z ciasteczek! Dalsze korzystanie ze sklepu oznacza akceptację polityki prywatności

Witamina C - dawkowanie, działanie, właściwości | DrNatural.pl

Autor DrNatural.pl 02.02.2020 0 Komentarze Suplementacja,

 

Witamina C to jedna z najpopularniejszych witamin, najprawdopodobniej ze względu na korzystny wpływ na odporność. Dodatkowo na fakt popularności wpływają takie czynniki jak cena oraz powszechna dostępność w sklepach i aptekach.

 

Formy

 

Witamina ta należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie (nie jest magazynowana w organizmie) i najczęściej spotykana jest w 2 postaciach – jako kwas l-askorbinowy i askorbinian sodu. Oczywiście istnieją inne formy takie jak: L-askorbinian wapnia, L-askorbinian potasu, 6-palminitynian L-askorbylu, jednak nie są one powszechnie stosowane w suplementach.

 

 

Lewo czy prawo skrętna?

 

Kwas L-askorbinowy jest niepoprawnie nazywany lewoskrętną witaminą C, ponieważ mylone są pojęcia konfiguracji względnej i aktywności optycznej. W określeniu czy związek jest prawo czy lewo skrętny należy odczytać, w którą stronę dany związek skręca płaszczyzną światła spolaryzowanego. W przypadku witaminy C jest to prawoskrętność – kwas l-askorbinowy skręca płaszczyzną światła spolaryzowanego w prawą stronś.

 

Właściwości

 

Witamina C najczęściej kojarzona jest z odpornością, jednak spektrum jej ustrojowej aktywności jest dużo szersze, a odpowiednia jej podaż przynosi wiele korzyści dla zdrowia.

Witamina C to przede wszystkim przeciwutleniacz, czyli substancja redukująca stres oksydacyjny.  Związek ten jest również niezbędny do prawidłowej syntezy kolagenu – głównego białka tkanki łącznej oraz karnityny i niektórych neuroprzekaźników. Witamina ta spełnia również istotne funkcje w procesie gojenia się ran. Ponadto wiadomo także, że witamina C ułatwia wchłanianie żelaza, ma zdolności regeneracji innych antyoksydantów w organizmie (np. witaminy E) a także poprawia metabolizm lipidów. Po za wymienionymi właściwościami związek ten uczestniczy w wielu procesach metabolicznych np. kwasu foliowego, histaminy, noradrenaliny czy białek.

Witamina C 1000 mg PLUS

Dawkowanie

 

Ustalone zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi około 100 mg na dobę, jednak jak pokazują badania jest to ilość niewystarczająca do pokrycia dobowej puli witaminy C niezbędnej do wielu procesów w organizmie.

W suplementacji przyjęło się stosowanie od 200 do 1000 mg na dobę, z czego najgęściej występującymi dawkami są odpowiednio 500 i 1000 mg witaminy C w porcji.

Nie należy przesadzać z ilością witaminy C w 1 porcji – powyżej 5 g na dobę może mieć efekt przeczyszczający.

 

Podsumowanie

 

Witamina C to popularna witamina, która bogato występuje w żywności, jednak w okresie jesienno-zimowym należy rozważyć jej dodatkową suplementację! Przy wyborze optymalnego suplementu kieruj się swoim zapotrzebowaniem i jakością oraz obecnością substancji wspierających aktywność witaminy C w organizmie (bioflawonoidy itd.). W zdrowym ciele zdrowy duch!