Olej MCT – co to jest, działanie, skutki uboczne!

Korzystają z niego sportowcy, osoby odchudzające się i będące na diecie ketogennej… Olej MCT to suplement diety, który coraz częściej można spotkać na półkach sklepów z suplementami oraz ze zdrową żywnością. –Jego popularność wciąż wzrasta, …

Korzystają z niego sportowcy, osoby odchudzające się i będące na diecie ketogennej… Olej MCT to suplement diety, który coraz częściej można spotkać na półkach sklepów z suplementami oraz ze zdrową żywnością. –Jego popularność wciąż wzrasta, a to za sprawą szczególnych właściwości i działania na organizm. MCT to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe o stosunkowo krótkich łańcuchach węglowych. Dzięki temu w znaczący sposób odbiegają właściwościami od pozostałych kwasów tłuszczowych.

Wykorzystaj pełen potencjał oleju MCT i dowiedz się jak z niego korzystać!

Co to jest olej MCT ?

Olej MCT to specyficzny tłuszcz zaliczany do średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, stąd też wywodzi się jego nazwa – MCT (Medium Chain Triglicerydes). Pomimo, że olej MCT jest tłuszczem nasyconym, to różni się od pozostałych kwasów tłuszczowych z tej kategorii. Ma inne właściwości i drogę wchłaniania. W przeciwieństwie do długołańcuchowych nasyconych kwasów tłuszczowych MCT nie podnosi poziomu cholesterolu (w tym „złego”), nie zwiększa ryzyka wystąpienia chorób serca czy nie zwiększa ilości stanów zapalnych  organizmie, a co więcej suplementacja olejem MCT ma szereg korzyści zdrowotnych!

Tłuszcz MCT to:

  • C6 – kwas kapronowy
  • C8 – kwas kaprylowy;
  • C10 – kwas kaprynowy;
  • C12 – kwas laurynowy.

MCT najczęściej pozyskiwany jest z oleju palmowego (do 50% MCT) oraz oleju kokosowego (około 60% MCT), które są bogate w średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe.

Olej MCT – działanie i właściwości

Wydaje się, że najpopularniejszym zastosowaniem oleju MCT jest wsparcie procesu redukcji masy ciała, czyli odchudzania. Jednak równie chętnie sięgają po niego sportowcy i osoby na diecie KETO.

MCT w sporcie

Zastosowanie oleju MCT w sporcie niesie za sobą korzyści energetyczne – olej MCT to źródło „szybkiej” i łatwej do przyswojenia energii, co wynika z faktu, iż tempo przyswajania tego oleju jest podobne do tempa w jakim wchłaniają się węglowodany proste. Tłuszcz MCT wchłaniany jest bezpośrednio z układu pokarmowego do układu krwionośnego w wątrobie (żyła wrotna), co daje szybki zastrzyk energii!

MCT, a ketoza (dieta ketogieniczna)

Olej MCT jest łatwo przekształcany w ciała ketonowe. Spożywanie MCT pomaga szybciej wejść w ketozę i w szybki sposób zwiększyć ilość ketonów (ciał ketonowych) w ciele. Osoby stosujące dietę ketogeniczną (KETO) bardzo często sięgają po olej MCT!

Drugim bardzo popularnym suplementem wykorzystywanym przy diecie ketogennej jest BHB, o którym pisaliśmy -> tutaj.

Tłuszcz, który odchudza!

Pomimo, iż tłuszcz powszechnie kojarzony jest z tyciem, to olej MCT może wspomagać odchudzanie i spalanie tłuszczu – jak to możliwe?

W dużym uproszczeniu MCT pomaga przyspieszyć metabolizm, a więc tempo przemian energetycznych, co skutkuje spalaniem kalorii. Dodatkowo tłuszcz ten zwiększa uczycie sytości i hamuje apetyt, co wydaje się wręcz kluczowe podczas redukcji masy ciała!

Wpływ MCT na zdrowie

Odchudzanie, sport, dieta.. MCT ma niewątpliwie szerokie zastosowanie wśród osób dbających o formę, jednak czy średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe wspierają zdrowie? Oczywiście, że tak!

MCT może przyczyniać się do zmniejszenia ilości „złego” cholesterolu i zwiększenia ilości tego „dobrego”. Co więcej – potencjał oleju MCT mogą wykorzytać osoby z cukrzycą typu 2 czy insulinoopornością, gdyż zwiększa on wrażliwość tkanek na działanie insuliny. Korzyści z suplementacji tym tłuszczem wykorzystają także osoby szukające wsparcia funkcji poznawczych. Badania wykazały zależność pomiędzy suplementacją MCT, a poprawą funkcji poznawczych. Warto również wspomnieć o właściwościach antybakteryjnych i antywirusowych oleju MCT!

Candida, a olej MCT

Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe poza wymienionymi wyżej właściwościami posiadają również włąsciwości przeciwgrzybicze. W jednym zbadań wykazano, że olej kokosowy , który zawiera dużą ilość MCT, zmniejsza wzrost Candida albicans o 25%. (źródło). Opisana właściwość wynika z obecności  kwasu kaprylowego, kaprynowego i laurynowego.

Skutki uboczne oleju MCT

„Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną.” (Paracelsus).

MCT wydaje się być bardzo bezpieczne, jednak gdy jest nieodpowiednio dawkowane może powodować typowe skutki uboczne, takie jak:

  • Biegunka
  • Nudności
  • Bóle żołądka
  • Problemu jelitowe

Ponadto należy pamiętać, że MCT to także kalorie, które spożywane w nadmiarze mogą mieć promować wzrost masy ciała.

Dawkowanie oleju MCT

Nie ma konkretnych danych sugerujących konkretne dawkowanie MCT, jednak opierając się o dane dostępne w publikacjach naukowych sugerowane dawkowanie nie powinno przekraczać 50-60 ml na dobę. Zwykle pojedyncza porcja to około 15 ml oleju MCT.

Kawa kuloodporna, czyli kawa z tłuszczem

Bulletproof coffee to niewątpliwie najpopularniejsza wersja kawy wśród sportowców i osób stawiających na szybki zastrzyk energii. Kawa kuloodporna to nic innego jak świeżo zmielona kawa z dodatkiem masła i oleju MCT. Za wynalazcę tego napoju uważa się amerykańskiego przedsiębiorcę i autora, który podczas wycieczki do Tybetu odkrył lokalne zwyczaje łączenia herbaty z masłem i mlekiem jaków. Dave Asprey zmodyfikował przepis zamieniając herbatę na kawę, a mleko jaków na olej MCT. Tak powstała kultowa już kawa kuloodporna.

Przepis na kawę kuloodporną (bulletproof coffee):

  • 2,5 łyżeczki świeżo zmielonej kawy
  • Około 15 ml oleju MCT lub oleju kokosowego
  • 1 łyżka masła

Kawę należy zaparzyć, a pozostałe składniki dodać i wymieszać za pomocą blendera.

Na zdrowie!

51 komentarzy do wpisu „Olej MCT – co to jest, działanie, skutki uboczne!”

    • Dzień dobry – oryginalnie w przepisie jest zwykłe masło. Olej kokosowy to oddzielny składnik i w celu uzyskania pełnego działania polecamy połączenie 2 źródeł tłuszczu – masła i olejku kokosowego/Oleju MCT.

      Odpowiedz
        • Jak nie rozumiesz to pomiń.
          Trzy razy upewniałem się czy jestem na odpowiedniej stronie. Myślałem, że wszedłem na „kącik erudytów”. Większość z was albo nie rozumie tekstu, co jestem sobie w stanie wytłumaczyć, albo co gorsze, a tu jedno nie wyklucza drugiego, maskuje brak zrozumienia z wręcz napiętnowaniem luźno napisanej sugestii o jakimś napoju, tu kawy i tłuszczów. Gratuluję czujności. Zazdroszczę. Ja skupiam sie na zgoła czymś innym.

          Odpowiedz
    • 2.5 łyżeczki (płaskiej, małej) to standardowa ilość kawy w porcji, szczególnie biorąc pod uwagę efekt, jaki ma ta kawa powodować. Pozdrawiam! ;))

      Odpowiedz
      • Jak mogło wpłynąć na kogos picie od lat kawy z czterech łyżeczek?czy serce takiej osoby może byc wyniszczone?zwykle dwa razy dziennie jest pita taka kawa.

        Odpowiedz
  1. Dzień dobry.
    Ten przepis jest super lecz na piling kawowy, a nie na kawę kuloodporną 😀
    Zdaje się, że autor pominął proces parzenia kawy i użycia naparu w niewiadomej ilości.
    Pozdrawiam :))

    Odpowiedz
    • Dzień dobry, podany przepis przepis zawiera listę składników. Przygotowanie kawy, dodanie składników i ich wymieszanie uznaliśmy za zbędne tłumaczenie 😉 oczywiście w ramach uściślenia – kawę należy zaparzyć, pozostałe składniki dodać do powstałego napoju i wymieszać (można użyć blendera). Pozdrawiamy serdecznie!!

      Odpowiedz
  2. A gdzie napisane jak mała/duża ta łyżeczka ? Czy gotowy napój pijemy szybko czy wolno ? rano czy wieczorem ? a może w południe ? Na zimno czy gorąco ? itp………….

    Odpowiedz
  3. A co jesteś małym dzieckiem, które nie wie kiedy i co może robić? Tak jak i reszta komentujących. Wielcy gramatycy. Jeśli z nie potraficie zrozumieć tak prostego przepisu, lub jak zrobić taką kawę, to widocznie nie powinniście jej robić, bo tylko sobie krzywdę wyrządzicie. Dzięki za artykuł, ale załamuje mnie gdy widzę takie komentarze ludzi którym jak dziecku trzeba tłumaczyć tak proste rzeczy. Takie osoby nie powinny pchać się w keto i podobne przepisy bo tylko sobie zrobią krzywdę.

    Odpowiedz
  4. Dawno się tak nie uśmiałam czytając komentarze… 😂😂🤭
    I ta cierpliwość tłumaczącego 😅
    Mega. Nadaje się na kabaret.
    Jesteście wielcy 😘

    Odpowiedz
  5. Witam. Tu chyba większość przedszkolaków. Błąd , drobny. poprawiony i nie ma co deliberować. Tusze, że większość lubi się wymądrzać. Trzeba myśleć i samemu dedukować jak jest. Pozdrawiam wszystkich kumatych.

    Odpowiedz
    • Kaloryczność uzależniona jest od ilości użytych składników. Najprościej licząc 1g tłuszczu to ok 9 kcal.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz

Dodaj komentarz