Ta strona korzysta z ciasteczek! Dalsze korzystanie ze sklepu oznacza akceptację polityki prywatności

Kolagen - 6 korzyści z suplementacji popartych badaniami

Autor DrNatural.pl 21.03.2021 0 Komentarze Suplementacja, Dieta,

Kolagen - 6 korzyści z suplementacji popartych badaniami

Kolagen to wszechobecne białko w Twoim organizmie. Jest on głównym składnikiem tkanek łącznych, które tworzą ścięgna, więzadła, skórę i mięśnie.

 

Kolagen pełni wiele ważnych funkcji, a jego suplementacja może przynieść wiele korzyści, o czym przekonasz się czytając ten artykuł.  

 

POZNAJ 6 POPARTYCH BADANIAMI WŁAŚCIWOŚCI KOLAGENU

 

  1. Pierwszy krok do zdrowej cery

 

Im więcej kolagenu jest w Twojej skórze, tym jest ona bardziej nawilżona i elastyczna.

Im mniej kolagenu, tym analogicznie większa skłonność do starzenia się skóry (zmarszczek) i suchości.

 

Dodatkowo może stymulować wzrost włosów i paznokci. Wiele kobiet przypisuje mu nawet właściwości łagodzące trądzik.  

(źródło 1)

Health Labs - 4HER BeautyMe - 120 g

Health Labs - 4HER BeautyMe - 120 g

 

Badania:

Grupa kobiet stosowała suplement zawierający 2,5–5 gramów kolagenu przez 8 tygodni. Dzięki suplementacji doświadczyły mniejszej suchości skóry i znacznego wzrostu elastyczności skóry w porównaniu do kobiet, które nie przyjmowały takiego suplementu (źródło 2).

 

W kolejnym badaniu potwierdzono właściwości kolagenu wspierające wygładzenie zmarszczek, nawilżenie skóry oraz jej elastyczność! (źródło 3).

 

Przyjmowanie kolagenu może wpływać produkcję innych białek, które pomagają w zachowaniu zdrowej skóry, w tym elastyny ​​i fibryliny (źródło 4).

 

  1. Sprawne stawy

 

Kolagen pomaga zachować zwartą strukturę chrząstki - chroniąc stawy.

 

Wraz z upływem lat zmniejsza się ilość kolagenu w organizmie, co może powodować choroby zwyrodnieniowe stawów.

Suplementacja kolagenu może pomóc złagodzić objawy tej choroby, a także ogólnie zmniejszyć bolesność stawów. (źródło 5 )

 

Badanie:

Grupa ponad 70 sportowców, spożywała 10 gramów kolagenu dziennie przez 24 tygodnie. Doświadczyli znacznego zmniejszenia bólu stawów w porównaniu z grupą, która go nie przyjmowała (źródło 6).

 (źródło 7).

 

  1. Mocne kości

 

Kości w znacznej części składają się właśnie z kolagenu – co się stanie gdy z wiekiem nie będziemy dbać o jego poziom? Zacznijmy od mocnego przykładu:

 

Niska gęstość kości = większe ryzyko złamań = Osteoporoza

 

Badanie:

Badania wykazały, że przyjmowanie suplementów z kolagenem może mieć pozytywne skutki w organizmie, które pomagają hamować rozpad kości prowadzący do osteoporozy (źródło 8), (źródło 9).

 

W kolejnym badaniu kobiety przyjmowały suplement wapnia w połączeniu z 5 gramami kolagenu oraz suplement samego codziennie przez 12 miesięcy.

Pod koniec badania kobiety przyjmujące suplement wapnia i kolagenu miały znacznie niższy poziom białek we krwi, które sprzyjają rozpadowi kości, niż kobiety przyjmujące tylko wapń (źródło 10).

 

Inne badanie wykazało podobne wyniki u 66 kobiet, które przyjmowały 5 gramów kolagenu dziennie przez 12 miesięcy.

Kobiety, które przyjmowały kolagen, wykazały wzrost gęstości mineralnej kości (BMD) nawet o 7% w porównaniu z kobietami, które nie suplementowały kolagenu (źródło 11).

 

Aliness - Duoflexin - 200 g

Aliness - Duoflexin® - 200 g

 

  1. Najpierw masa.. mięśniowa!

 

Choć po kolagen najczęściej sięgają kobiety, to również mężczyźni powinni się nim zainteresować! Białko to może okazać się bardzo pomocne przy budowaniu masy mięśniowej.

 

Nawet do 10% tkanki mięśniowej składa się z kolagenu.

To białko jest niezbędne, aby Twoje mięśnie były silne i funkcjonowały prawidłowo (źródło 12).

 

Badanie:

W jednym z badań 27 mężczyzn przyjmowało 15 gramów kolagenu, uczestnicząc w programie ćwiczeń codziennie przez 12 tygodni. W porównaniu z mężczyznami, którzy ćwiczyli, ale nie przyjmowali kolagenu, uzyskali znacznie większą masę mięśniową i siłę (źródło 13).

 

  1. W zdrowym ciele zdrowe… serce  

 

Tętnice/ naczynia krwionośne bez wystarczającej ilości kolagenu są słabe i kruche. Osłabiony układ krążenia może prowadzić do miażdżycy – ta z kolei, do zawału serca lub udaru.

 

Naukowcy wysunęli więc teorię, że suplementowanie kolagenu może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca.

 

Badania:

W badaniu 31 zdrowych dorosłych przyjmowało 16 gramów kolagenu dziennie przez 6 miesięcy. Pod koniec doświadczyli znacznego zmniejszenia miar sztywności tętnic w porównaniu z okresem przed rozpoczęciem przyjmowania suplementu (źródło 16).

(źródło14) (źródło 15)

 

  1. Inne właściwości kolagenu

 

Zdrowie jelit. Chociaż nie ma dowodów naukowych na poparcie tego twierdzenia, niektórzy lekarze zalecają suplementowanie kolagenu w leczeniu przepuszczalności jelit lub zespołu nieszczelnego jelita .

 

Zdrowie mózgu. Niektóre osoby suplementujące kolagen twierdzą, że poprawiają nastrój i zmniejszają objawy lęku.

 

Źródła pokarmowe kolagenu

 

Istnieją naturalne sposoby uzupełnienia diety w kolagen, jednak może być to problematyczne, gdyż pokarmy bogate w te białko rzadko występują w codziennej diecie:

  • skórka kurczaka
  • skóra wieprzowa
  • pokarmy zawierające żelatynę (np. bulion kostny)

(źródło 17, źródło 18, źródło 19) (źródło 20).

 

Niestety potrzebne są dalsze badania, aby ustalić, czy spożywanie pokarmów bogatych w kolagen pomaga zwiększyć ilość kolagenu w organizmie w takim samym stopniu jak jego suplementacja.

 

UWAGA!

 

Niektóre suplementy z kolagenem są wytwarzane z ryb, skorupiaków i jaj. Jeśli masz alergie pokarmowe, to kup suplement, który nie jest wyprodukowany ze źródeł kolagenu, na które jesteś uczulony.

 

Skutki uboczne kolagenu

 

Suplementacja kolagenu może powodować:

  • nieprzyjemny smak w ustach
  • zgagę
  • uczucie pełności 

(źródło 21) (źródło 22).

Skomentuj

Wszystkie teksty dostępne na blogu https://drnatural.pl/blog nie zastępują i nie stanowią porady lekarskiej lub specjalistycznej. Wszystkie treści dostępne na blogu nie są również formą prezentacji i reklamy suplementów diety, a jedynie interpretacją ogólnodostępnych informacji dot. niektórych składników.